Terreur maakt – zeker sinds de aanslagen van 9/11/2001 – een wezenlijk onderdeel uit van ons dagelijks leven. Ook in België waar we in de luchthaven van Zaventem, het metrostation Maalbeek in Brussel en de Meir in Antwerpen al ons deel gehad hebben. In Antwerpen schrok de hele stad op toen in maart 2017 een bestuurder los de Meir op reed en mensen moesten wegspringen om te overleven. Toen pas kwam het besef dat deze winkelstraat met gemiddeld meer dan 90.000 wandelaars op een zaterdag, voor iedere bestuurder en eventuele terrorist moeiteloos toegankelijk is. Een onverantwoorde situatie, vond ook het stadsbestuur en liet de firma Lowist de Meir afsluiten met anti-terreurpalen. Die gepantserde palen staan 24/24 omhoog.
Anti-terreurpalen beschermen onschuldige wandelaars
Binnen het moderne terrorisme zijn de “lone wolfs”, de eenzaten, individuen die volledig onafhankelijk opereren en willekeurig toeslaan, misschien nog het gevaarlijkst. De voorbeelden zijn legio: het concert van Ariana Grande in het Manchester Stadion, de vrachtwagen in Nice, de messentrekker in Londen, … het zijn maar enkele voorbeelden van terroristen die niet eens tot een groepering hoeven te behoren, maar uit zichzelf en meestal uit religieus fanatisme, denken de maatschappij te moeten aanvallen. Een van de gemakkelijkste manieren is met een voertuig inrijden op een massa. Weinig voorbereiding nodig, qua materiaal hoef je enkel een voertuig te stelen en je maakt meestal een massa slachtoffers.
Enige oplossing is de toegang afsluiten met verzinkbare palen
Het is voor iedereen – en de veiligheidsdiensten voorop – duidelijk dat we ons daartegen moéten wapenen. Omdat het vaak moeilijk is om die mensen op voorhand te spotten, dienen er proactieve maatregelen genomen te worden om die massa’s te beschermen. Eén van de meest effectieve tools in dat verhaal zijn objecten die de toegang tot straten en pleinen afsluiten: vlaggenmasten, betonnen bloembakken, zitbanken en verzinkbare palen. En dan bij voorkeur nog anti-terreurpalen die een hevige impact kunnen weerstaan en op die manier zelfs vrachtwagens kunnen tegenhouden. Tot voor kort kozen veel steden en gemeenten ervoor om de palen te vervangen door ANPR camera’s, maar die registreren wel, maar houden niemand tegen. Dus is men terug aan het keren naar de verzinkbare anti-terreurpaal als effectief instrument tegen dit soort aanslagen.
Anti-terreurpaal stopt een vrachtwagen van 10 ton
Een anti-terreurpaal type K12 is zodanig ontworpen dat hij een vrachtwagen van 10 ton tegen een snelheid van 50 km per uur gemakkelijk tegenhoudt. Een K12 verzinkbare paal kan een kracht van 2.000.000 joule aan. Dat is net onvoldoende om zo’n vrachtwagen tegen te houden want die produceert 880.000 joule. De anti-terreurpaal van Lowist biedt een maximale weerstand tegen een inslag van 2.000.000 joule. Bovendien is de K12-serie die Lowist gebruikt, gebouwd volgens de ASTM/PAS68 specificaties. PAS 68 is een publiek beschikbare specificatie (PAS) voor impacttests en het beoordelen van vijandige voertuigbeperkende producten zoals palen, blokkers en barrières die worden gebruikt voor veiligheids- en terrorismebestrijdingsdoeleinden. De anti-terreurpalen van Lowist worden aangestuurd via een zelf ontwikkeld softwareprogramma waardoor de palen van op afstand gemonitord kunnen worden. Ook het onderhoud en de mogelijke herstellingen zijn veel efficiënter en dus goedkoper op te volgen.
Steeds meer steden kiezen (opnieuw) voor verzinkbare en anti-terreurpalen
Dat anti-terreurpalen in de lift zitten, wordt bewezen door diverse kleinere en grote steden die beslist hebben om belangrijke pleinen en straten ermee af te sluiten, zoals Antwerpen. En onlangs besliste het stadsbestuur van Hasselt zelfs om de buitenring te voorzien van anti-terreurpalen. Ook andere Europese steden zoals Rotterdam en Amsterdam werden op cruciale plaatsen anti-terreurpalen geplaatst. Het is dus duidelijk dat de anti-terreurpaal steeds meer impact krijgt in de strijd tegen terrorisme en de bescherming van de bevolking.