Ringland, de overkapping van de Antwerpse ring… Een bestaand idee, maar zeer recent terug op de politieke agenda verschenen. Als de Antwerpse ring overkapt zou worden, zou het verkeer in tunnels onder de grond kunnen verdwijnen en zou er bovengronds een gebied vrijkomen dat even groot is als de Antwerpse binnenstad. Een aanzienlijke groene long rond Antwerpen, die niet enkel een aangename verblijfsruimte vormt, maar ook een veilige en aangename route voor fietsers rond de stad.
Het warm water werd (in dit geval 🙂 ) niet in Vlaanderen uitgevonden. In Madrid is men er tien jaar geleden aan begonnen en inmiddels is er een indrukwekkend stadspark gerealiseerd. Een wandelpad dat 6 kilometer lang en 30 meter breed is, fietsers beschikken over 30 km fietspaden, er zijn 33 terreinen voor schaatsers en skaters, een terrein voor BMX fietsen, klimmuren, 18 speeltuinen voor de kleintjes, 7 voetbalvelden, tennisvelden… (*)
Ook kleinschaligere initiatieven…
Toegegeven, dergelijk initiatief heeft wel z’n prijskaartje. Maar de trend naar meer fietsers en meer groen in de stad is duidelijk.
“In Gent willen we een groene long op 400 meter afstand van elke woning”, aldus schepen Tom Balthazar in de vastgoedbijlage van De Tijd, dd. 13 mei ’14. “Het moeten echten ontmoetingsplaatsen worden. En ze kunnen jongen gezinnen in Gent houden. Het verzoent hen met het feit dat hun eigen private ruimte wat kleiner is.”
Maar Gent zorgt niet enkel voor parkjes, maar kiest resoluut de kaart van de fietser. Op 15 mei bleek uit een telling dat er zo’n 9.000 fietsers op een voormiddag de stad binnenreden. Deze nulmeting kwam er in voorbereiding op een bewegwijzerde autoluwe route naar de deel- en buurgemeenten en maakt het mogelijk om achteraf het effect van deze bewegwijzerde route in te schatten.
Parque #Madrid Río #fietsen en meer door het park bovenop de M30 ringweg#ringland#leefbaarheid@Mobiel21pic.twitter.com/vhqfZk6rpP
— Raf Canters (@RafCanters) 19 mei 2014
Maar de fiets is niet enkel in Gent aan een steile opmars bezig. Zo zijn er bijvoorbeeld ook reeds 44 Blue bike-locaties in België. Met deze Blue bikes kan je na je treinreis gemakkelijk van station naar eindbestemming en terug. En zowel het aantal deelnemende steden als het totaal aantal gerealiseerde ritten neemt in snel tempo toe!
Tip
Fietsers integreren in de openbare ruimte is echter niet altijd gemakkelijk. De themadag “Fietsinfrastructuur in de openbare ruimte” van Steunpunt Straten op 17 juni kan misschien wel voor inspiratie zorgen…