Brussel zet in op slimme en duurzame bevoorrading via CityDepot. “Het systeem is even eenvoudig als efficiënt. Door de verschillende goederen op een centrale plaats buiten het centrum te groeperen en vervolgens met ecologische voertuigen en fietsen verder te transporteren winnen zowel de handelaars, de transporteurs als de Brusselaars zelf”, verklaart Bruno De Lille, Brussels staatssecretaris van Mobiliteit.
De samenwerking komt er in het kader van het Europese LaMiLo-project (Last Mile Logistics), dat partners uit het Verenigd Koninkrijk, de Benelux, Duitsland, Ierland en Frankrijk samenbrengt. De verschillende bestellingen worden gegroepeerd volgens hun bestemming en overgeladen op milieuvriendelijke voertuigen. De rondes hiervan worden zo uitgestippeld dat de af te leggen afstand beperkt wordt.
Win-win-win situatie
Transporteurs leveren gedurende de hele dag hun pakketten af in het magazijn van CityDepot. De aflevering in de autoluwe zone gebeurt door CityDepot. Dat is handig voor iedereen. Niet alleen voor de transporteurs – verlost van venstertijden, nauwe straatjes en beperkte laad- en losplaatsen. Ook voor de handelaars die ten allen tijde op diensten van CityDepot beroep kunnen doen. En niet in het minst voor de bezoekers van de stad, die ongestoord in het commerciële hart van de stad kunnen vertoeven.
Opmars in Vlaanderen
Het project van CityDepot bestaat al wat langer. In Hasselt, waar het project enkele jaren geleden van start ging, zijn de elektrische voertuigen al een vertrouwd element in het straatbeeld. Na Hasselt volgt nu dus ook Brussel. En heel wat andere steden onderzoeken d.m.v. een haalbaarheidsstudie de mogelijkheden van efficiënte stadsdistributie.
Het concept wordt inmiddels ook door andere dienstverleners aangeboden aan steden en gemeenten. Zo opende het Gentse Bubble Post na Gent begin juni in Kortrijk de deuren en weldra wordt Sint-Niklaas de derde locatie waar Bubble Post haar elektrische cargofietsen zal laten rijden.
Slimme en ecologische stadsdistributie lijkt hiermee helemaal doorgebroken in Vlaanderen. Ongetwijfeld dat er nog steden zullen volgen.