Het Noord-Limburgse Bree heeft als kernstad de functie om mensen van buiten de gemeente aan te trekken en omvangrijke voorzieningen en werkgelegenheid te scheppen. Die functie vereist uiteraard een moderne mobiliteitsinfrastructuur en daarom werkte Bree in 2018 een nieuw mobiliteitsplan uit. Bedoeling was om de doorstroming van het verkeer naar, om en in het centrum beter te stroomlijnen en zodoende werk-, woon- en winkelverkeer op elkaar af te stemmen.
Verbeterd mobiliteitsplan
Het middeleeuwse centrum van Bree is omringd door twee ringen: de grote en de kleine ring. De grote ring leidt het doorgaande- en vrachtverkeer om de stad. De kleine ring volgt de vroegere Middeleeuwse wallen en omvat enkele “poorten” die toegang geven tot het centrum. Het plan was om bij die poorten de dubbele rijrichting te behouden, maar vanaf het moment dat je op de kleine ring draait, over te gaan tot enkelrichtingsverkeer. Alle kleinere wegen tussen die poorten zijn éénrichtingsstraten geworden. Op die manier zijn een aantal verkeerslussen gecreëerd van maximaal één kilometer en lost men het probleem op van de files in de aanvoerstraten omwille van lange wachttijden bij voornamelijk het links opdraaien van de kleine ring. Mensen begonnen sluipwegen te gebruiken met het gevolg dat woonstraten overbelast werden met auto’s.
Verkeersluw centrum
In het mobiliteitsplan zijn tevens evenementenpleinen en zitpleintjes voorzien bij iedere toegangspoort en worden de parkeerplaatsen geheroriënteerd. Bovendien komen er op verschillende plekken buiten de kleine ring parkeerplaatsen voor langparkeerders zodat de mensen die in het centrum werken, de parkeerplaatsen van potentiële winkelaars niet innemen.
Binnenstad afsluiten dankzij verdwijnpalen
Die evenementenpleinen moeten op gepaste tijden afgesloten kunnen worden. Ook de binnenstad moet afgesloten kunnen worden tijdens de twee jaarlijkse kermissen en de wekelijkse vrijdagsmarkten. Daartoe nam het stadsbestuur contact op met de firma Lowist.
Positieve ervaringen met Lowist
Schepen Rudi Cover: “We kenden Lowist al van de verkeerslichten die hij in opdracht van de Vlaamse Waterweg geplaatst had aan de brug van Tongerlo. We hebben Mathie Lowist vervolgens gecontacteerd voor de plaatsing van een aantal verzinkbare palen. Het feit dat we voor hem gekozen hebben heeft twee redenen: zijn palen zijn digitaal en van op afstand bestuurbaar. Én hij gaf ons bijzonder goede onderhoudsvoorwaarden. De eerste palen zijn tot ieders tevredenheid geplaatst. Zij zijn mooi én functioneel.”