De invoering van het Gentse voetgangersgebied dateert inmiddels al van ’97. Met het nieuwe mobiliteitsplan wordt nu een nieuwe fase aangekondigd in de ontwikkeling van de binnenstad.
Via de verdubbeling van het voetgangersgebied en het ‘doorknippen’ van een zestal straten moet de woon- en leefkwaliteit van de stad er aanzienlijk op vooruit gaan. En op die manier worden ook bijkomende winkelwandelstraten en ruimte voor horeca gecreëerd, aldus de Gentse schepen voor Mobiliteit en Openbare Werken Filip Watteeuw.
Mobiliteit in Gent
Een ingrijpende verandering is het zeker. De binnenstad wordt opgedeeld in 7 sectoren. Automobilisten die van de ene naar de andere sector moeten, worden via de stadsring (R40) geleid. De 6 geknipte straten zullen het sluipverkeer voorkomen. Het hele gebied binnen deze stadsring wordt ‘zone 30’ of voetgangersgebied.
STOP-principe en en resultaten
Daarnaast zet de stad ook sterk in op versterking van de fietsinfrastructuur, vlotte doorstroming van openbaar vervoer en extra tramlijnen. Een mooi voorbeeld van hoe het STOP-principe (stappen – trappen – openbaar vervoer – en dan pas personenwagens) kan worden geïmplementeerd.
Het mobiliteitsbeleid van de stad werpt ook zijn vruchten af! Niet enkel voor de leefbaarheid van de stad, maar zeker ook voor de detailhandel. Uit recente cijfers van het Kennisnetwerk Detailhandel blijkt immers dat centrum Gent slechts een leegstandscijfer van 6,1 % heeft. En daarmee ligt het een stuk onder het Vlaamse gemiddelde.
Bloeiende handel
Alhoewel de ontwikkeling van detailhandel erg complex is, zien we toch een link tussen het mobiliteitsbeleid van de stad en de succesvolle ontwikkeling van de handel. Onderzoek bewijst trouwens dat een goed voetgangersbeleid zorgt voor langer verblijf in de binnensteden met een gunstig effect voor handel en horeca. Over het onderzoek en de uitwerking van het voetgangersbeleid leest u in het boek ‘Lopen loont’ van Crow.
Meer inspiratie vind je in:
- het mobiliteitsplan van Gent
- het boek ‘Lopen loont’, uitgegeven door CROW in Nederland.