Schaken met centrumfuncties, goed voor economie en mobiliteit

Hoe ziet een gezonde stadskern eruit? Een interessant idee is dat van Platform 31, die aan de hand van een schaakbord illustreerd dat winkels, openbare diensten en andere centrumfuncties zich zouden moeten groeperen in compacte stadscentra, om zo meer kansrijke gebieden te definiëren.

 

“De vastgoedcoördinator”

De handel en de investeringen in het centrum in het algemeen staan onder druk. Om een gezonde kern te krijgen, is het belangrijk om alle betrokken partijen te hergroeperen tot een compacte kern. Een kleiner winkelgebied (met een of enkele belangrijke trekkers), waarin ook andere partijen (horeca, bibliotheek, gemeentehuis) gelegen zijn. Het komt er eigenlijk op neer dat de gemeente een kansrijk gebied moet definiëren.

Om ondernemers te stimuleren en verhuizingen op gang te brengen doe je er goed aan om een vastgoedcoördinator in te schakelen. Die kan op zoek gaan naar handelaars of andere belanghebben die willen verhuizen. Hij zal moeten motiveren/stimuleren om een verhuis naar een leegstaande locatie in het kansrijk gebied te verwezenlijken.

 

Tal van voordelen aan “schaken met centrumfuncties”

De detailhandel heeft dus duidelijk baat bij dergelijke herlocalisaties. Een compact gebied met minder leegstand is sowieso aantrekkelijker voor de consument, maar zorgt ook voor een hogere passage voor elke handelaar.

Een compacter winkelgebied zorgt dus voor een gezondere handel.

Maar niet enkel de detailhandel heeft baat bij de herlocalisatie van functies. De gevolgen van een compacter gebied zijn veel verstrekkender:

  • Het zorgt voor efficiënter gebruik van parkeerruimte.
  • Er zijn minder mobiliteitsbewegingen nodig tussen verschillende bestemmingen. Dat geeft wellicht ook meer kansen voor voetgangers, fietsers en openbaar vervoer.
  • Efficiënter gebruik van de ruimte impliceert ook meer ruimte voor aangename woonomgeving, ruimte voor speelpleinen en park(jes), gezonde leefomgeving…

Het afbakenen van een kernwinkelgebied is dus niet louter een relevante zaak voor de dienst economie, maar ook voor de dienst mobiliteit (en bij uitbreiding voor iedereen)!