Populariteit deelfietsen naar recordhoogte

In navolging van de succesvolle blue-bikes kennen ook de huurfietsen van Velo en Villo een enorme groei. Het Brusselse Villo (+16 %) en Antwerpse Velo (+45 %) zijn zo samen goed voor meer dan 5 miljoen ritten op jaarbasis.

De populariteit van de Antwerpse deelfietsen is zelfs zo hoog dat er intussen meer dan 5.000 mensen in afwachting van hun abonnement op een wachtlijst staan.

 

Meer Velo-fietsstations: een goed teken

De sterke stijging in Antwerpen valt te verklaren door de uitbreiding van het aantal Velo-fietsstations. Dat is goed nieuws, want dat betekent dat men toch niet helemaal verknocht is aan de auto, maar overschakelt naar een duurzamere mobiliteit indien de faciliteiten voorhanden zijn!

Goede vooruitzichten dus voor onze mobiliteit, wetende dat ook Blue-bikes in de toekomst extra huurlocaties voorziet, bij belangrijke busstations en bij de P+R parkings.

 

Slimme mobiliteitsschakels

Wie zijn stad verder wilt ontwikkelen tot een fiets- of wandelvriendelijke omgeving kan best ook werk maken van slimme mobiliteitsschakels.

Slimme mobiliteitsschakels zijn doorsteekjes voor voetgangers en fietsers en verkorten zo de loop- en fietsafstanden in de stad. Zij heffen barrières op, bijvoorbeeld een brugje over een waterweg, een publieke doorgang door een kantorencomplex of winkelcentrum, een open poortje en paadje over een privaatterrein.

U leest er o.a. meer over in het Inspiratiepakket Slimme Mobiliteitsschakels en de nieuwsbrief van Mobiel21.

 

 

Meer inspiratie via Fietsberaad Vlaanderen

Fietsberaad Vlaanderen is een kenniscentrum voor fietsbeleid en in brede zin voor elk beleid dat het fietsen stimuleert.

De doelstelling van het Vlaamse fietsberaad is de ontwikkeling, verspreiding en uitwisseling van praktijkgerichte kennis voor fietsbeleid. Fietsberaad Vlaanderen wil de steden en gemeenten ondersteunen om de dynamiek in hun fietsbeleid te versnellen.

Neem zeker eens een kijkje in de kennisdatabank voor praktijkvoorbeelden bij u in de buurt.